Bir şeirin təəssüratı - Allahverdi Eminov yazır

Mən belə düşünürəm ki, məhəbbət haqqında hər şey deyilmişdir, bu məfhumu yalnız xatirələrdə xatırlamaq olar. Çünki məhəbbət Cana Ruhdan keçir və orqanizmə sirayət edir. Eşqə çevrilənə qədər yaşayır. İllər keçir, İnsan qocalır, məhəbbət isə yaddaşda sevənin keşiyini çəkir. Bədii ədəbiyyatda, xüsusilə poeziyada əbədiləşir, ən əzablı və kədərli simvola çevrilir. Hətta yazıçılar və şairlər əsərini bir də oxuyur, nə yazdıqlarını təkrar oxuyandan sonra hər şeyi anlayır və göz yaşını saxlaya bilmir. Mən A.Kuprinin “Nar bilərzik” hekayəsini oxuyanda müəllifin əlyazması üzərində ağladığına bir daha inandım. Göz yaşları elə-belə vərəqlərə düşməmişdir: Bu fenomenal hissin oyatdığı iztirabdan, faciədən və qəhqəhədən gəlir.
“Nar bilərzik” incə və gözəl əsərdir, məhəbbəti yüksəltmişdir, torpağa, ağaclara, çiçəklərə, nəhayət insanlara xeyir–dua diləmişdir. Hekayənin gücü ondadır ki, məhəbbət gözlənilməz hədiyyə kimi meydana çıxmış, həyatın canlılığı və durğunluğunda parlaq işıq saçmışdır. Məhəbbət payız fəslində insan sinirlərinə güclü təsir göstərir, sarı rəngə bələnmiş bağça – bağlar, qurumuş otlar – yarpızlar, bülbülünü itirmiş güllər – çiçəklər... insana kədər gətirir və nəhayət xatirəyə dönür.
Mən bu təəssüratı şair Adil Cəmilin “Qala qapıısında ağlayan qarı” (“Ədəbiyyat qəzeti”, 02.09.2023) şeirini oxuyandan sonra yaşadım. Adil Cəmil poeziyamızda öz yeri olan şairdir və onun haqqında “Sözün Adil Cəmili” monoqrafiyasını qələmə almışam ( “Elm və təhsil” nəşriyyatı, 2014, 290 səhifə). Əsərin yazılışından sonra elə düşündüm “hər şeyi” demişəm, hətta xeyli yüngülləşdim də. Amma onu da bilirdim şairin ilhamı sakitliyi, durğunluğu sevmir, məqamında misralar doğulur, şeirə şevrilir. Yanılmamışam. “Qala qapısında ağlayan qarı” şeirinin predmetinin seçilməsi təsadüfi deyil, İçərişəhər, onun giriş qapısı çox–çox tarixdən xəbər verir. Çar generalı Pavel Sisiyanov 1806-cı ilin 08 fevralında Bakıda, Qoşaqapı (Qalaqapısı) yaxınlığında öldürülmüşdür. İçərişəhərin daşlarında ayaq izləri yaşayır, qızların nakam sevgilərinin intizarlı baxışları donub qalmışdır. Adil Cəmilin «ağlayan qarı» məhəbbətini haçansa itirmişdir, keçmişini həsrətlə xatırlayır.
Qala qapısında ağlayan qarı,
Bəlkə ağlayırsan öz keçmişinə,
Bəlkə ağlayırsan qız keçmişinə?
Yadına düşübdür qız yaşın sənin,
O yaşdan yol gəlir göz yaşın sənin?
Bu mənzərə şairi suallar qarşısında qoyur: bu qoca, cavanlığını keçmiş illərinə yadigar qoyan qarı bəlkə sevdiyinin ruhunu axtarır, bəlkə tapacağına inamını itirməmişdir?
Qala qapısında ağlayan qarı,
Bəlkə sevdiyinin ruhu burdadır?
Bəlkə hey gördüyün yuxu burdadır?
…Bilmirəm, bilmirəm, ay qarı nənə,
Kimə ağlayırsan, nəyə yanırsan?
Yanığın yoxdursa niyə yanırsan?
Bu qarı nənə dinib–danışmır, susub qala divarına qısılıb, bəlkə bu divarlardan cavab gözləyir: Hanı mənim nakam məhəbbətim, sən ki, bunun şahidisən. İndi o cavan sevgilimin ruhu harada dolaşır, bəlkə elə mənim həndəvərimdədir? Bu mənzərə şairdə əminlik yaradır, sanki heç nə olmamışdır.
Qısılıb qalanın divarına sən
Özün boğulursan öz “yağışında”.
Ay kövrək, ay ipək, a çiçək nənə,
Uzaqdan elə bil qara kölgəsən,
Ay qara çadrada ağbirçək nənə.
Bu misralar məni çox uzaqlara çəkdi. Aspirant vaxtı (ötən əsrin 70-ci illəri) İçərişəhərdə kirayənişin kimi yaşamışam. Küçələrdə, dalanlarda “qarı nənə”lərlə qarşılaşmışam. Bir dəfə onların birindən soruşdum ki, ay nənə, hər gün səni burada beli bükülü, qara çarşabda görürəm. Kimi gözləyirsən? O, üzünü açdı və mənə baxdı, dedi ki, ay oğul, elə sənin yaşında buradan müharibəyə oğul yola salmışam, gümanımı üzməmişəm, oğlum elə bu yolla qayıdacaq. Mən bu nənənin qarşısında baş əyib onu bağrıma sıxdım və:
– Nənə, ümidini üzmə, oğlun qayıdacaq – dedim.
Ağlama, ağlama, bir də ağlama
İçərişəhərin içindən keçən
Gənclik illərinin uzaqlığına.
Sevgi günlərinin yazıqlığına...
Qoca qarının keçmişdə qalan taleyinə səbəbkar kim olub? Oxucu intizarını müəllif açıqlamalı olur: bu qarı bica yerə qala qapısına xatirələrini oyatmaq üçün gəlməmişdir, ata inadkarlığının qurbanı olmuşdur:
Ağlama, elçisi atangillərdən
Səni “qoparmayan” oğlan üçün sən
Ağlama bu manşır qala dibindən
Səni aparmayan oğlan üçün sən...
Şair, necə ağlamasın o qarı, sevdiyi o oğlanın həsrətini yaşayan qarı. Bu, mümkünmü? Bir bayatıda deyildiyi kimi:
...İnsafmı ömrün boyu
Gözlərin yaşlı qala.
Adil Cəmilin bu unikal şeiri hər bir oxucunu keçmişinə qaytarmaya bilərmi?!
11.09.2023
Digər Xəbərlər

Fikrət Qocanın 90 illiyi qeyd ediləcək - SƏRƏNCAM

Azərbaycan Universitetində tanınmış qələm sahibləri ilə görüş - FOTOLAR

Müəllim qəlbində ümummilli lider Heydər Əliyevin işıqlı xatirəsi...

Surxay Qurbanov – Ağdamın Makarenkosu Yaddaşlarda yaşamaq haqqı qazanmış ziyalı - döyüşçü VİDEO-FOTO

Zərdab və Həsən bəy Zərdabi haqqında - Adil Misirli yazır

Əlabbasın ‘Köhnə Kişi’ Povestinin Bəzi Linqvistik və Üslub Özəllikləri - Nazim Muradov yazır

ELXAN CALALOĞLUNUN ŞEİRLƏRİ
